جزء از کل؛ داستان فلسفی پرفروش

 آخرین بروزرسانی: 1401/08/05

یکی از موفق‌ترین آثار ادبیات استرالیا که به‌ عنوان یکی از پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌ تایمز و آمازون شناخته شد، کتاب جزء از کل، نوشته‌ی استیو تولتز است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد.

معرفی کتاب جزء از کل

 یکی از موفق‌ترین آثار ادبیات استرالیا که به‌ عنوان یکی از پرفروش‌ترین آثار نیویورک‌ تایمز و آمازون شناخته شد، کتاب جزء از کل، نوشته‌ی استیو تولتز است که در سال ۲۰۰۸ منتشر شد. موضوع کتاب، روایت دو نسل از خانواده‌ی «دین» است که با کارهای عجیب‌وغریب و جنایی  در میان مردم کشور استرالیا معروف شده‌اند. مارتین دی، تری وجسپر دین، سه ضلع مثلث این کتاب محبوب و تأثیرگذارند. این سه تن از زمان جنگ جهانی دوم تا اوایل قرن بیست و یکم به ترتیب در استرالیا، پاریس و تایلند زندگی می‌کنند.

سبک منحصربه‌ فرد نگارش

داستان گاه از زاویه دید مارتین و بعضی مواقع از زاویه دید جسپر روایت می‌شود و همین موضوع باعث جذاب تر شدن آن می‌شود. کتاب جزء از کل همچون عنوانش، جزئی از یک کل را به بیان می‌کند. مفهوم محورى کتاب، مرگ و به طور دقیق‌تر، ترس از مرگ است. نویسنده با در نظر گرفتن چندوجهی بودن اتفاقات زندگی ناخودآگاه مخاطب را به چالش دعوت می‌کند. او داستان خود را از دیدگاه پدر و پسری پیش می‌برد که در بسیاری موارد با هم همسو نیستند. این دوسویه بودن دیدگاه‌ها تا آنجا پیش می‌رود که پسر تلاش می‌کند تا شبیه پدرش نشود و همین امر سبب می‌شود تا در جستجوی درونی خود به ویژگی‌های مشترکی بین خود و پدرش پی ببرد؛ همان ویژگی‌هایی که نمی‌خواهد در وجود خودش حضورداشته باشند.

درباره نویسنده

استیو تولتز (Steve Toltz)(1972 تاکنون)، رمان‌نویس استرالیایی است که برای نگارش کتاب جزء از کل برنده جایزه بوکر شد. او دانش‌آموخته دانشگاه نیوکاسل در سال 1994 است. او رمان دیگری به نام ریگ روان نیز دارد که مثل رمان جزء از کل از مفاهیم فلسفی در آن بهره گرفته است.

بهترین ترجمه کتاب جزء از کل

اولین ترجمه از این کتاب در ایران توسط پیمان خاکسار انجام شد که در سال 1394 توسط نشر چشمه به چاپ رسید.  با اینکه این کتاب توسط زهرا یعقوبیان، فاطمه موحدی پارسا و چند تن دیگر نیز ترجمه شده اما تا کنون ترجمه پیمان خاکسار بهترین و پرطرفدارترین ترجمه بوده و خود خاکسار نیز معتقد است که این ترجمه از موفق‌ترین کارهایش بوده است. نسخه زبان اصلی این اثر تحت عنوان A Fraction of the Whole در سایت آمازون قابل تهیه است. 

برای خرید کتاب جزء از کل به لینک زیر مراجعه کنید:

کتاب جزء از کل

 نویسنده: سارا صفائی 

تاریخ انتشار: 1400/12/14

سارا صفائی

کارشناس ارشد هنر نویسنده

دیدگاه کاربران



ورود به سیستم جهت ثبت نظر